Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Proč nemáme na iDNES.cz obyčejné “lajkovací” tlačítko

Nabízíme pohled do zákulisí projektového týmu, který pracuje na vylepšování webových stánekiDNES.cz. Tentokrát na téma sdílecí tlačítka pro sociální sítě.

Profimedia.cz

Náš projektový tým je trochu zvláštní. Místo, abychom vymýšleli skvělé nové funkce a implementovali je do praxe, jsme za největší potápěče dobrých nápadů. Naše nejčastější otázky jsou “kdo to bude používat”, “co z toho budeme mít” nebo “kdo to zaplatí”.

Když za námi loni na podzim přišli kolegové z redakce, že chtějí na webu iDNES.cz standardní sdílecí tlačítka pro Facebook, Twitter a Google+, nejlépe hned pod titulkem “jako to mají všichni”, položili jsme zákeřnou otázku:
- Proč?
- Aby lidé naše články víc sdíleli.
- Sdílecí tlačítka už máme dole u článku a lidé je sdílejí.
- Ano, ale my chceme, aby byla dobře viditelná. Viditelná tlačítka rovná se víc sdílení.
- Přinese nám to víc čtenářů na web?

Konečně jsme se tak dostali k jádru problému, který už si zaslouží rozbor.

Hodnotu nemají lajky, ale čtenáři

Facebook je použitelný pro malé a střední firmy, ale i tam je dost problematické ho doporučovat jako jediný komunikační prostředek firmy se zákazníky. Snižování viditelnosti příspěvků stránek v poslední době je dobrým důkazem proč. Dlouhodobě si firma může budovat marketingový a komunikační kanál, který jednoho dne zcela zmizí. Nebo za který bude firma muset platit, čemuž se původně chtěla vyhnout.

Pro zpravodajství je Facebook nutné zlo. Je příjemný jako zdroj návštěvnosti (a významný), ale pokud lidé zůstávají tam a nejdou k vám, je to k ničemu. Spousta fanoušků na Facebooku neznamená prakticky téměř nic, protože nikdo z nich nevidí reklamu na vašich stránkách, ze které žijete. Samozřejmě není to tak hrozné, jak si ukážeme dále.

Anatomie interakce aneb co všechno je lajk

Podívejme se na samotný mechanismus sdílení. Vezměme třeba nejsdílenější článek ze středy 1. dubna 2014 o předražených stavbách. V něm si můžeme zobrazit lajkovací tlačítko, které nám tvrdí že článek má 1409 (v době pořízení snímku níže už 1644) interakcí (dříve Facebook psal přímo lajků). 

 

Pokud si počet interakcí rozebereme podrobně, tak dostaneme mnohem zajímavější obrázek:
<share_count>467</share_count>
<like_count>543</like_count>
<comment_count>399</comment_count>
<total_count>1409</total_count>

Komentáře (comment_count) můžeme rovnou odečíst, protože to jsou lidé, kteří debatují na Facebooku, často aniž článek vůbec četli, ti nás nezajímají. Nejdůležitější je “share_count”, tedy lidé, kteří článek aktivně sdíleli, ti zajišťují nejviditelnější příspěvky pro ostatní, přes které k nám může někdo přijít.

Číslo “like_count” je mírně problematické, protože započítává jak lidi, kteří článek lajkovali tlačítkem “Doporučit” (dříve “To se mi líbí”), tak i lidi, kteří “lajkovali” sdílený příspěvek přímo na Facebooku.

Protože máme i vlastní měření, můžeme se podívat, kolik lidí se příspěvek snaží sdílet z iDNES.cz. Celkově jsme se na různých místech (aplikace, mobilní a “velký” web) dostali k číslu 213, což je asi 45 % celkových sdílení, pokud budeme počítat dohromady “like” a “share”, dojdeme k číslu 21 %. Tedy 79 % sdílí článek jinde, než ze stránek iDNES.cz. 

Rozdíl mezi našimi měřeními a “jejich” čísly je dán dvěma faktory. Jednak hodně sdílení probíhá kopírováním odkazu – zkopíruji si adresu webové stránky, na Facebooku vložím a přidám vlastní komentář. Spoustě lidí to tak přijde bezpečnější a srozumitelnější, protože nemusí řešit, co dělá “Doporučit” a co dělá “Sdílet” a zda sdílený příspěvek někdo uvidí. Což v případě “Doporučit”  (Recommend) je docela problém, protože ne každá lajkovaná stránka se zobrazí ve vašem proudu příspěvků (streamu), tedy ani vašim kamarádům (viz třeba téma na Stackoverflow) a ve výsledku je bezcenná.

Druhým faktorem je, že lidé jednou viděný příspěvek sdílejí přímo na Facebooku, což v případě námi uváděného příspěvku ze stránky facebook.com/iDNES.cz dělá 68 lidí, další sdílení může být od jiných uživatelů.

Když vezmeme, kolik lidí mohlo příspěvek vidět (dosah 36 000 uživatelů a zapojení 2500 jenom na naší facebookové stránce), je výsledný příchod 1596 lidí zpátky na web (podle Google Analytics) poměrně malé číslo vzhledem k celkové čtenosti. (Samozřejmě v měřítku internetového marketingu bychom se mohli dostat k CTR asi 1 %, což špatné není vzhledem k tomu, že jsme pro to nemuseli udělat téměř nic.)

Čtenáři chtějí rychlý web

Ale zpět k našemu sdílení. Původně jsme ho měli pouze dole u článku skryté za jedním odkazem, proto jsme se snažili ho udělat viditelnější, nejlépe dobře patrnými tlačítky, která jsou hned po ruce. Tlačítka nabízená přímo Facebookem a Twitterem jsme ovšem zavrhli hned na začátku kvůli jejich velikosti a naší a vaší bezpečnosti.

Jeden z prvků pro hodnocení kvality stránek vyhledávači je rychlost načítání uživatelům, která je mimo jiné daná velikostí stránky. Vlastní kód stránky můžete do určité míry zmenšovat a optimalizovat (sloučit malé obrázky do jednoho, minimalizovat počet souborů, komprimovat obrázky), což samozřejmě děláme. Ale pokud si dáte na web standardní sdílecí tlačítka, znamená to dalších 200 KB v případě Facebooku (bývalo to půl megabajtu), 324 KB u Twitteru a přibližně 150 KB u Google+. I dnes je přitom pro řadu uživatelů rozdíl, jestli má stránka 1,1– 1,5 MB (musíte počítat reklamy, které vás živí) nebo 2,1-2,5 MB v případě stránek s mnoha různými prvky.

Ale to samozřejmě není všechno, protože na vaší stránku umístíte cizí kód, nad kterým nemáte žádnou kontrolu a který se může kdykoli změnit. Jedním problémem je, že tento kód uživatele “špehuje” kvůli svému lepšímu fungování. Ale je s tím spojené také to, že neznámý kód vám může způsobit problémy. Případy, kdy spadla celá facebooková “platforma” a řada webových stránek kvůli tomu nešla načíst, nejsou tak řídké. Potom je otázka, zda vložíte osud svých stránek do rukou třetí strany, která vás neinformuje v případě problémů a kterou nemůžete kontaktovat, když něco potřebujete. Pro nás platí, že toto nechceme.

Jak jsme testovali nová sdílecí tlačítka

Během listopadu 2013 jsme rozhodli o testování. Místo nativních tlačítek jsme vybrali vlastní ikony, které dialog sdílení otevřou teprve po kliknutí, nemůže tedy dojít k náhodnému stisknutí tlačítka ani špehování uživatelů. V první fázi jsme zvolili “brutální” metodu, kdy jsme umístili tlačítka na dvě místa - hned pod titulek článku a dolů pod článek za podpis. Chvíli jsme zkoušeli obě polohy zároveň (na Revue, Oně a Technetu), později jenom jednu (na Technetu nahoře, na Oně dole) a sledovali jsme, jak se zvedne počet sdílení a jak počet přístupů ze sociálních sítí. Největší překvapení bylo zvýšení množství sdílení na Revue, které bylo původně nízké a viditelnější tlačítka ho podpořila. Na jiných ostrovech nebyla změna tak výrazná, i když se potvrdilo, že viditelnější tlačítko znamená víc kliků. Zajímavé bylo, že na Revue a Oně nekleslo původní sdílení, zatímco na Technetu začali lidé více využívat nová tlačítka a původní sdílení pokleslo.

Ale bylo třeba vyhodnocovat také druhý parametr, a sice přístupy zpátky na web. Tam už závislost tak silná nebyla:

Či spíše nebyla vůbec žádná. Když si vezmeme až trojnásobné množství sdílení spojené s novými viditelnějšími tlačítky, není zlom 15. listopadu v grafu vůbec patrný:

Ještě je potřeba odlišit kliky, kdy si lidé snažili vyzkoušet nové prvky (miskliky), a skutečné sdílení. Po třech měsících je možné říct, že si lidé na nová tlačítka zvykli a klikají na ně pouze v případě potřeby, takže z měření dostaneme relevantní data. Z grafu je vidět, že nové sdílení je používanější než staré, ale někteří lidé stále používají starý způsob rozbalit nabídku a sdílet. Zajímavý je také podíl lidí, kteří otevřou nabídku pro lajkování a sdílejí články odtamtud (jestli skutečně lajkují nemůžeme ověřit).

Vsuvka: robot milující prkna

Přestože z našeho měření filtrujeme roboty a automaty a počty kliků by měli být skuteční uživatelé, u některých článků se objevila neuvěřitelně vysoká čísla sdílení. Za tři dny se například u tohoto článku o paddleboardu zaznamenalo přes tisíc sdílení (přesná čísla zmizela v historii a nemáme je poznačeno). Přitom skutečná data vypadají jinak:
<share_count>11</share_count>
<like_count>3</like_count>
<comment_count>0</comment_count>
<total_count>14</total_count>

Zmíněný článek následoval za pár dní jiný článek na Technetu o motherboardech, který už roboty tolik nebral, přesto nasbíral pěkné stovky kliknutí na sdílecí tlačítka (překvapivě hlavně Facebook). Tento jev si dosud neumíme vysvětlit.

Závěr

Propagace přes sociální sítě je pro zpravodajské médium důležitá. Ale je třeba ji používat s rozumem. My jsme si vyhodnotili, že nativní sdílecí tlačítka mají oproti našim vlastním tlačítkům minimální přínos, ale naopak znamenají ztrátu kontroly, větší velikost stránky. Proto jsme od nich upustili. Zachovali jsme pouze lajkovací tlačítko skryté za odkazem, které se poměrně dobře a často používá. (Na blogu, kde čtete tento článek, tlačítko máme, protože tu zatím platí trochu jiná pravidla.)

Jediný recept na sdílení a následné příchody k nám je psát dobré články s virálním potenciálem, které budou lidé chtít sdílet a na které budou chtít následně klikat. Pokud lidi článek sdílet nechtějí, ničím je k tomu nedonutíme, ani tlačítkem překrývajícím titulek.

Pavel Kočička, projektový manažer

Autor: Redakční Redakční | středa 9.4.2014 17:02 | karma článku: 13,76 | přečteno: 869x
  • Další články autora

Redakční Redakční

Odpověď ukrajinskému velvyslanci

Novinář iDNES.cz Adam Hájek publikoval v uplynulých dnech sérii reportáží z Doněcku. V MF DNES na ně kriticky reagoval velvyslanec Ukrajiny v ČR Jevhen Perebyjnis. Tomu odpovídá šéfredaktorka iDNES.cz Naděžda Petrová.

30.5.2017 v 15:05 | Karma: 31,37 | Přečteno: 2533x | Diskuse| Ostatní

Redakční Redakční

Diskutujete na iDNES.cz? Nově můžete doložit identitu pomocí služby mojeID

Už skoro tři roky umožňuje iDNES.cz diskutování jen pod skutečnou identitou. Pomocí služby mojeID je prokázání identity nyní jednodušší.

15.7.2015 v 16:38 | Karma: 17,80 | Přečteno: 1645x | Diskuse| Ostatní

Redakční Redakční

Naši dětští čtenáři vyhráli setkání s fotbalisty Sparty

Dětští výherci Velké letní soutěže si užili Den s MF DNES. Návštěva pražské Zoo s komentovanou prohlídkou, fotografování s profesionálním fotografem i setkání s hráči A týmu fotbalové Sparty čekalo v sobotu výherce Velké letní soutěže MF DNES.

27.10.2014 v 15:39 | Karma: 12,15 | Přečteno: 341x | Diskuse| Média

Redakční Redakční

Hledání písma pro iDNES.cz

Při hledání nového písma pro iDNES.cz jsme měli jasnou představu. Písmo musí být charakteristické, přitom stabilní a dobře čitelné. Možná si říkáte, že tomu tak není...

10.7.2014 v 11:30 | Karma: 15,65 | Přečteno: 1975x | Diskuse| Média

Redakční Redakční

Reakce na blog Rajčatový “pedotlak”

Blog Michaela Čejky Rajčatový pedotlak se minulý týden stal nejsdílenějším na českém internetu. Ve čtenářích mohl vzbudit dojem, že na největším české fotoalbu Rajče.net je jednak možné nahrávat dětskou pornografii a ještě navíc s tím manažeři Rajčete nic nedělají.

27.1.2014 v 15:53 | Karma: 22,13 | Přečteno: 5445x | Diskuse| Společnost

Redakční Redakční

Pozor na vládu s dvojnásobnou nedůvěrou

Ahóóój. Na úvod bych chtěl říci, že nemám nic proti ministru dopravy Zdeňku Žákovi. Jako mladý konzervativec mě zhruba před dvaceti lety v Janáčkově divadle u nás v Brně na nějakém mítinku ODS přímo představil Václavu Klausovi. Což byl tehdy šéf největší a také politik nejoblíbenější. Já jsem byl začátečníkem žurnalistického cechu a klepala se mi kolena. Tohoto ministra řezníka zmiňuji proto, že odstřelil nejvíce svých podřízených.

31.10.2013 v 16:00 | Karma: 42,38 | Přečteno: 7630x | Diskuse| Politika

Redakční Redakční

Kritizujete Babišovo ANO? Chápu, ale jen „národ“ za to nemůže

Nedivím se těm, kdo varují před úspěchem nepoliticko-politického uskupení ANO podnikatele Andreje Babiše - byť mně některé předpovědi přijdou přece jen přehnané. Divím se však těm, kdo růst tohoto populismem šermujícího hnutí svádějí (v náznacích či otevřeně) především na „nerozumné voliče“; na „pošetilý národ“, který varování ne a ne pochopit.

23.10.2013 v 9:00 | Karma: 20,13 | Přečteno: 1021x | Diskuse| Politika

Redakční Redakční

Zemanovci – strana bez vkusu, která přetížila výtah k moci

SPOZ se štěpí. Největším důkazem toho je, že Zemanovci zveřejňují prohlášení regionálních organizací, které stojí za stávajícím vedením. Taková SPOZácká anticharta. Vratislav Mynář a Martin Nejedlý versus Vladimír Dryml a Miroslav Šlouf. Jak říká Miloš Zeman, tohle není válka mezi dobrem a zlem, tohle je válka mezi dvěma zly. On to samozřejmě říkal o jiné a opravdové válce.

17.10.2013 v 11:19 | Karma: 42,63 | Přečteno: 4828x | Diskuse| Politika

Redakční Redakční

Vydavatelský kodex médií provozovaných společností MAFRA, a.s.

Představenstvo obchodní společnosti AGROFERT, a.s., se sídlem Pyšelská 2327/2, Praha 4, PSČ 149 00, IČO: 261 85 610, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, číslo vložky 6626 (dále jen „jediný akcionář“),

10.10.2013 v 13:03 | Karma: 20,90 | Přečteno: 7475x | Diskuse| Média

Redakční Redakční

Lidé, kroužkujte. Podle sebe, manuálů, ale hlavně odpovědně

Lidé, kroužkujte na kandidátkách. Ale odpovědně. Pozor na náhodné kroužkování neznámých osob. Nepodléhejte schématům. Například pokud budete kroužkovat posledního na kandidátce, vystavujete se nebezpečí, že opravdu vyberete nejhoršího.

7.10.2013 v 17:16 | Karma: 16,05 | Přečteno: 715x | Diskuse| Politika

Redakční Redakční

Když ODS veršuje na moravskou notu aneb Děcka, to fakt nechcu

Je jednoduché dělat si legraci z volebních hesel politických stran. Dvakrát jednoduché je to u ODS, protože strana je v defenzivě, a jak ví nejenom každý fotbalový fanoušek, pod tlakem se dělají největší chyby. Billboardová kampaň občanských demokratů, kteří na plakátech veršují v krajových nářečích na téma „volím pravici“, se setkala s velkým ohlasem. Tedy přesněji řečeno s výsměchem.

24.9.2013 v 10:33 | Karma: 16,40 | Přečteno: 887x | Diskuse| Politika

Redakční Redakční

Návod, jak si naběhnout výpadem proti konkurenci

Šéfredaktor Reflexu Pavel Šafr se pustil do iDNES.cz za článek o předvolebním výzkumu síly politických stran. Vadí mu údajně nepravdivý titulek. Háček je v tom, že titulek je pravdivý.

19.9.2013 v 15:12 | Karma: 17,44 | Přečteno: 2533x | Diskuse| Média

Redakční Redakční

Platí i při volbách do Sněmovny: čím víc gólů, tím víc bodů?

Budeme hrát na dva útočníky Petra Švancaru (ANO, jižní Morava) a Jana Nezmara (SPOZ, Liberecký kraj), řekl trenér František Komňacký (SPOZ, Vysočina) sportovnímu redaktorovi Václavu Tittelbachovi (dříve ANO, Zlínský kraj). Nebo: V hlavní roli vystoupí Daniel Hůlka (SPOZ, Královéhradecký kraj) v režii Martina Stropnického (ANO, Jihomoravský kraj), zjistila reportérka Jana Lorencová (ANO, Moravskoslezský kraj). Tolik pár zajímavých jmen na kandidátkách dvou očekávaných skokanů voleb do Sněmovny. Věty jsou samozřejmě smyšlené a mají jen ukázat, kdo se také chystá do politiky.

18.9.2013 v 11:49 | Karma: 12,58 | Přečteno: 344x | Diskuse| Politika

Redakční Redakční

Blogy a diskuse před volbami - propagace nepřípustná

Blíží se volby, považujeme proto za důležité připomenout, že je nepřípustné prostřednictvím blogů a diskusí na iDNES.cz vést volební kampaň.

10.9.2013 v 10:53 | Karma: 23,20 | Přečteno: 2824x | Diskuse| Politika

Redakční Redakční

Dinosauři za bukem

Dva největší dinosauři naší politické scény svoji roli dotáhli do předvolební dokonalosti. Kandidují, a přitom nekandidují. Zodpovědnost nesou jiní.

9.9.2013 v 16:13 | Karma: 19,09 | Přečteno: 898x | Diskuse| Politika

Redakční Redakční

Ztraceni v LESe

Konečně jsme se my, liberální zelení voliči, dočkali. V ODS a na Hradě se nám vysmívají, že jsme „pravda a láska“ a „pražská kavárna“, tak to schytají od LESa. Úder bude silný. Praktickou politiku (rozuměj zákulisní kejkle a Otázky Václava Moravce) zajišťuje Martin Bursík, rozum a charizma bývalý podnikatel v hazardu Michal Horáček, legraci a boj proti hazardu Krňan Matěj Hollan, kulturní frontu Olga Sommerová a také kandidáta na prezidenta mezi zakladateli najdeme – Jan Švejnar.

29.8.2013 v 11:20 | Karma: 16,88 | Přečteno: 875x | Diskuse| Politika

Redakční Redakční

KOMENTÁŘ: Výzva k pochopení toho, proč má Zeman tolik příznivců

Opravdu se mi nelíbí, že se Rusnokova, či spíše Zemanova vláda chová jako invazní armáda na okupovaném území. Opravdu neschvaluji pokus Miloše Zemana posouvat pokoutně český politický systém k poloprezidentskému systému (i když si pořád myslím, že řeči o konci liberální demokracie jsou hodně přehnané). Nenechme se však mýlit: velká většina těch, kdo Zemana v lednu volili, svého přímo voleného prezidenta a jím „nařízenou“ vládu stále podporují.

6.8.2013 v 15:35 | Karma: 44,14 | Přečteno: 12996x | Diskuse| Politika

Redakční Redakční

KOMENTÁŘ: Proč nesouhlasím s těmi, kteří kážou o policejním puči

Pozorně sleduji palbu, které jsou vystaveni policisté a státní zástupci kvůli zatčení exposlanců ODS, generálů i šéfky kanceláře premiéra - a mám z ní smíšené pocity.

25.6.2013 v 18:00 | Karma: 40,50 | Přečteno: 5721x | Diskuse| Politika

Redakční Redakční

Anonymní minusování v diskusích končí

Od 10.června 2013 se bude ve všech diskusích na iDNES.cz zobrazovat, kdo příspěvek hodnotil kladně a kdo záporně. Proč k tomu přistupujeme a jak to bude fungovat, se dozvíte v tomto článku.

7.6.2013 v 16:59 | Karma: 37,33 | Přečteno: 17532x | Diskuse| Ostatní

Redakční Redakční

Etický kodex novinářů mediální skupiny MAFRA

Tento soubor pravidel platí pro všechny pracovníky (zaměstnance i externisty), kteří se podílejí na tvorbě obsahu v médiích provozovaných společností MAFRA. Dodržování stanovených standardů je základní podmínkou práce v redakcích a zároveň závazkem vůči našim čtenářům, posluchačům, divákům. Nedodržení kodexu má pro zaměstnance pracovně právní následky.

7.6.2013 v 6:57 | Karma: 16,57 | Přečteno: 5568x | Diskuse| Média
  • Počet článků 132
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 8259x
Největší a nejčtenější seriozní noviny v Česku - MF DNES a iDNES.cz. Osminásobní držitelé čtenářské ceny Křišťálová lupa. Server s nejdůvěryhodnějším zpravodajstvím (online redakce).

Etický kodex redakcí iDNES.cz a MF DNES

Vydavatelský kodex médií provozovaných společností MAFRA a.s.